Protispamová opatření
V rámci našeho poštovního systému nabízíme dvě úrovně ochrany proti nevyžádané poště (spamu), kterou si mohou uživatelé nastavit podle svých potřeb. První úrovní je volba politiky pro přijímání pošty pro danou doménu, která různými testy rozhoduje, zda zpráva vůbec bude přijata. Druhou je pak možnost nastavení antispamové kontroly pro vybranou schránku, která vyhodnocuje přijatou zprávu podle obsahu.
Antispam
U každé e-mailové schránky, do níž jsou ukládány příchozí zprávy (tzn. která není přesměrována), můžete zapnout antispamovou kontrolu. Příchozí zpráva, která bude považována za nevyžádanou (spam), bude označena textem *****SPAM*****
na začátku předmětu e-mailu. Na základě tohoto označení můžete například nastavit Vašeho e-mailového klienta, aby takové zprávy mazal, ukládal do zvláštní složky, nebo využít filtrování spamu přímo na serveru.
Jak antispam pracuje?
Algoritmus antispamu pracuje s velkým množstvím pravidel (jsou popsána a vysvětlena na stránce http://wiki.apache.org/spamassassin/RulesList a provádí testy v databázích nevyžádaných zpráv. Pokud zpráva některým testem neprojde, je příslušně bodově ohodnocena. Pokud je výsledný součet bodových hodnocení (tzv. spam skóre) vyšší, než definovaná hranice (aktuálně 5), je zpráva označena jako spam. Ke zprávě je zároveň připojeno bodové hodnocení, ze kterého je možné zjistit důvody označení.
Chybné označení?
Antispam není stoprocentně bezchybný. Některé netypické spamy nemusí rozpoznat, naopak někdy může jako spam označit zprávu, která není nevyžádaná. Nejčastějšími důvody pro chybné označení zprávy za spam bývá špatná konstrukce zprávy (např. nejsou obsaženy potřebné hlavičky, znaky s diakritikou nejsou zakódovány apod.), nebo výskyt odesílatelovy IP adresy v nějakém ze spamových blacklistů. Přesné důvody je vždy možné zjistit z výše zmiňovaného hodnocení připojeného k označené zprávě.
Filtrování spamu
Pro následné zpracování zpráv, které jsou vyhodnoceny antispamovou kontrolou, nabízíme možnost nastavení filtrování. Filtrování se nastavuje pro každou e-mailovou schránku samostatně a umožňuje zprávy od určité hodnoty spamového skóre automaticky buď smazat, nebo je přesunout do speciální IMAPové složky Junk (v poštovním klientovi může být její název lokalizován např. na Nevyžádaná nebo Spam) pro další zpracování (např. kontrolu) uživatelem. Ze složky Junk se automaticky promazávají zprávy starší než 1 měsíc.
Hodnotu minimálního spamového skóre pro filtrování je možné nastavit mezi 2 a 12. Jako nevyžádanou antispam označí zprávu se skóre 5 a více. U hodnot kolem 8 je celkem malá pravděpodobnost chybného vyhodnocení a u hodnot od 12 výše je prakticky jisté, že se opravdu jedná o spam.